Sunday, February 6, 2011

Stok makanan dari Kelantan; 1*Dodol Segitiga

~Salam Semua~

Selamat tengah hari ek. hari bermalas-malasan untuk aku sebab esok dah kena masuk keje. =.= yang pasti kowang pun sama kan? yang pulang ke kampung dah bersesak-sesak di jalan raya sekarang mau pulang ke bandar. tapi ada jugak yang tak boleh balik kampung! ada ka? mesti ada punya! so kepada kowang yang kampungnya di kelate tapi tak dapat balik, jom layan blog aku. kali ni aku nak buat entry satu persatu tentang makanan yang WAJIB aku bawak balik dari kampung! dari time duk asrama sampailah kerja sekarang, mesti tak miss!

First aku nak memperkenalkan Dodol Segitiga Kelantan. Dodol ni susah nak dapat, tambah-tambah lau musim perayaan mesti habis. ni pun aku dapat bawak balik 1 bungkus je!
: (



Aku tak sure sangat owang kelantan panggil dodol ni dodol apa, betul ka segitiga? aku panggil segitiga sebab dianyer bentuk macam piramid kan? lau dodol yang besar-besar, petak tue aku tak suka. jemu nak makan aih banyak-banyak. ni kecik senang, sekali masuk dah habis. jadi leh tambah, 1 lagi, 1 lagi! :D

Dalam 1 bungkus ni plak ada 3 perisa! tue yang syok tue. kalau beli yang besar, dapat 1 perisa je.
3 perisa tue termasuk perisa pandan, asli gula melaka kot, yang 1 g color kuning aku tak sure perisa pe. sorry! ehehehe : P

Ada juga yang menjadikan dodol segitiga ni sebagai ole-ole untuk majlis perkahwinan. Kalau nak dikira la kan, better bagi dodol ni dari bagi gula-gula. gula-gula tue bukannya elok, lagipun dapat juga anak-anak kecil kita ni taw makanan tradisional supaya tak ketinggalan dek zaman yang millineum neh. betul tak? : )

apa-apa pun jom layan dodol segitiga jom! faveret aku perisa pandan. memang terbaaaaaaaaaaaaaaeeeekkk aah!

p/S: warisan nenek moyang harus dijaga dan dibela! yeaaahhh

nota si kecik:

rasa nak g tengok
piramid kat mesir la plak. ahahaha

No comments: